Odbor správy majetku, investic a ŽP spravuje nemovitý majetek a
zařízení města, vede agendu životního prostředí na úrovni města a
připravuje a realizuje investiční akce města.
Součástí odboru správy majetku, investic a ŽP je oddělení přípravy a
realizace investic, v jehož čele stojí vedoucí oddělení, který je
podřízen vedoucímu odboru. Ostatní pracovníci odboru, nezařazení
v oddělení přípravy a realizace investic jsou podřízeni přímo
vedoucímu odboru.
V rozsahu pověřeného obecního úřadu odbor správy majetku investic a ŽP
vykonává úkoly v oblasti samostatné i přenesené působnosti.
Odbor správy majetku, investic a ŽP zodpovídá za řádné hospodaření a
správu majetku města Staré Město a majetku svěřeného městu Staré
Město, mimo majetek vypůjčený organizacím zřízeným městem Staré
Město.
Odbor správy majetku, investic a ŽP v oblasti koordinační a metodické
činnosti ve vztahu k organizační složce Městská knihovna vystupuje jako
zprostředkovatel informací mezi městem a touto organizací, koordinuje její
činnost. Ve spolupráci s vedoucí knihovny zpracovává návrhy zřizovacích
listin, statutů a jejich změn a eviduje jejich originály.
I. V oblasti samostatné působnosti:
A. Na úseku správy majetku města:
1. zpracovává rozpočet jednotlivých zařízení na každý kalendářní
rok,
2. zajišťuje zpracování smluv o provozu zařízení města (mimo
příspěvkových organizací) s externími firmami, spolupracuje s těmito
firmami a vykonává jejich kontrolu,
3. vede a aktualizuje pasporty bytových a nebytových domů a bytů v majetku
města,
4. zajišťuje opravy a údržbu nemovitostí města včetně příslušných
kontrol a revizí v nich,
5. zabezpečuje správu nemovitého majetku města a kontrolu správy
nemovitého majetku města, kterou vykonávají jiné právní subjekty na
úseku domů, bytů a nebytových prostor,
6. přijímá žádosti o byty a vede evidenci těchto žádostí,
7. vede evidenci žadatelů o převod pozemků a tyto záměry zveřejňuje;
předkládá podklady pro účetní evidenci vedenou finančním odborem,
8. připravuje a zajišťuje realizaci výběrových řízení týkajících se
prodeje, nákupu, směny a nájmu veškerého majetku města,
9. zajišťuje formou znaleckých posudků ocenění úřední a tržní
hodnoty nemovitosti a hodnotu nemovitosti pro výpočet daně z převodu
nemovitostí,
10. připravuje podklady pro inventarizaci nemovitého majetku,
11. zabezpečuje přípravu veškerých majetkoprávních smluv města,
zpracovává podklady k jejich vyhotovení, předává je k jejich vyhotovení
nebo připomínkování, zajišťuje jejich uzavření, včetně vystavení
platebního předpisu pro platbu, zajišťuje jejich zaevidování na
příslušných státních orgánech či organizacích, vede jejich evidenci a
archivaci, zajišťuje součinnost při kontrole jejich dodržování,
12. zajišťuje výkon agendy spojené s vyřizováním restitučních
nároků, ověřuje majetkoprávní vztahy k nemovitostem a zajišťuje
nabývací tituly k nemovitostem města,
13. zpracovává podkladové materiály pro jednání orgánů města ve
věcech prodeje, směně nebo koupě pozemků města či třetích osob,
zřízení věcného břemene, zřízení služebnosti inženýrské sítě,
pachtovních a nájemních smluv včetně výpůjčky,
14. podává stanoviska a vydává souhlasy k připojení na inženýrské
sítě nebo ke zřízení věcného břemene na pozemcích v majetku
města,
15. zpracovává podklady k dělení nebo scelování pozemků, vynětí ze
ZPF a ke změně druhu pozemků na území města a jiné,
16. zabezpečuje činnosti spojené s mapováním obecního majetku
(historický majetek města) včetně zajištění zápisu do katastru
nemovitostí,
17. zabezpečuje zavádění dokončených nemovitých investic do katastru
nemovitostí,
18. zabezpečuje majetkoprávní záležitosti města Staré Město a
vyhotovuje a předkládá písemná stanoviska ve věcech nakládání
s nemovitým majetkem ve vlastnictví města (stavby, budovy, pozemky) ke
schválení příslušným orgánům města,
19. spolupracuje s příspěvkovými organizacemi města v oblasti
nakládání s majetkem, vyjadřuje se k vyřazení DHIM a HIM
příspěvkových organizací, zpracovává podklady pro převody majetku
z příspěvkových organizací města, zpracovává smlouvy o výpůjčce
nemovitého majetku,
20. podílí se na přípravě podkladů a zpracování žádostí o dotace
pro město ze státního rozpočtu, státních fondů, krajů, ministerstev a
EU,
21. připravuje a zabezpečuje podklady pro zadávání veřejných zakázek
v oblasti své působnosti – projektová dokumentace, rozpočet, soupis
prací dodávek a služeb, vzorový návrh smlouvy a předává jej útvaru
tajemníka k administraci,
22. zpracovává podklady pro zveřejnění vyhlášených záměrů města
podle zákona o obcích,
23. vede agendu evidence hrobových míst, na základě pověření uzavírá
smlouvy o nájmu hrobového místa, přijímá platby za pronájem hrobových
míst, zajišťuje/zpracovává upomínání při neplacení za nájem
hrobového místa, zajišťuje prodej žulových desek,
24. spolupracuje s Pohřební službou ve věcech údržby městského
pohřebiště, provozu a údržby WC na hřbitově,
25. posuzuje a zajišťuje realizaci požadavků organizačních jednotek
úřadu na vybavení kanceláří a oprav vnitřního vybavení budov
úřadu,
26. zabezpečuje provoz, údržbu, opravy a úklid budovy úřadu včetně
oprav a údržby vnitřního zařízení (nábytku, zařizovacích předmětů a
technických zařízení),
27. spolupracuje s oddělením investic při zajištění majetkoprávních
záležitostí týkajících se investičních akcí města,
28. sleduje a posuzuje stavebně technický stav veřejné infrastruktury
objektů v majetku města, navrhuje realizaci oprav a navrhuje následnou
investiční přípravu,
29. vyhotovuje písemná stanoviska, ve kterých je město Staré Město
účastníkem územních, stavebních a dalších správních řízení
vedených stavebním úřadem po schválení příslušným orgánem města,
podle pokynů a na základě písemného pověření starostou zastupuje město
Staré Město jako účastníka řízení ve správních řízeních podle
stavebního zákona, pokud město není stavebníkem a jedná jménem města
Staré Město jako účastník řízení po schválení příslušným orgánem
města,
30. podává oznámení o škodních událostech vzniklých na majetku města
nebo z odpovědnosti města, následně vyřizuje pojistná plnění u škod
vzniklých městu vinou cizích subjektů nebo u škod vzniklých jiným
subjektům ze strany města.
B. Na úseku dopravy, místních komunikací a veřejného
prostranství:
1. zpracovává návrhy rozvoje koncepčního řešení dopravního systému
města pro jednání orgánů města,
2. vede správu a zajišťuje aktualizaci pasportu místních a veřejně
přístupných účelových komunikací, městského mobiliáře a veřejného
osvětlení, včetně vedení jejich jednotné evidence,
3. zajišťuje aktualizaci pasportu dopravního značení na místních a
veřejně přístupných účelových komunikacích ve vlastnictví města,
4. spolupracuje s dodavatelem, který provádí údržbu komunikací,
chodníků, veřejných ploch a zeleně a zároveň vykonává kontrolu
provedených prací, kterými jsou: strojní čištění vozovek a chodníků
podle harmonogramu, ruční čištění veřejných ploch, sečení trávy na
veřejných prostranstvích dle harmonogramu, zimní údržba komunikací dle
harmonogramu, údržba veřejného osvětlení, údržba dopravního značení a
světelných signalizačních zařízení, likvidace divokých skládek,
údržba veřejné zeleně,
5. zabezpečuje opravy komunikací, chodníků, veřejného osvětlení,
dešťových vpusti, provoz a správa dětských hřišť, vybraných
sportovišť a městského mobiliáře,
6. eviduje požadavky na opravy komunikací, chodníků, veřejného
osvětlení a ostatní, posuzuje je a předává dodavateli, který provádí
údržbu v pravidelném intervalu k vyřízení,
7. vede evidenci záborů veřejného prostranství,
8. zajišťuje povolení k umístění dopravního značení pro město,
9. spolupracuje na zpracování dopravního generelu, koncepce dopravy ve
městě,
10. řeší problematiku dopravní obslužnosti,
11. zabezpečuje zavádění pořízených dodávek a služeb na svém úseku
do evidence majetku města,
12. zabezpečuje údržbu a provoz motorových vozidel,
13. organizuje veřejně prospěšné práce a veřejné služby pro město
Staré Město, kontroluje zaměstnance VPP a zajišťuje jim prostředky BOZP a
materiální prostředky pro plnění úkolů. Zároveň je řídí, ukládá a
přebírá zadanou práci a spolupracuje s okresním soudem a úřadem
práce,
14. zajišťuje správu místních poplatků za zvláštní užívání
veřejného prostranství,
15. plní další případné úkoly stanovené zvláštními právními
předpisy a nařízeními zaměstnavatele.
C. Na úseku životního prostředí (ŽP):
1 Zabezpečuje, případně koordinuje plnění úkolů obce:
a) podle zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně
některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění
pozdějších předpisů,
b) při posuzování vlivů činností na životní prostředí podle zákona
č. 100/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
c) podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
d) podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů
(vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
e) podle zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou
potřebu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů,
f) podle zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií
způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými
přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení
některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních
úřadů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných
havárií, ve znění pozdějších předpisů),
g) podle zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a
o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a
přípravu podkladů pro starostu pro plnění jeho úkolů podle citovaného
zákona, současný stav: není uvedeno,
h) podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně
některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů a
přípravu podkladů pro starostu pro plnění jeho úkolů podle citovaného
zákona.
2. Správa zeleně
a) dohlíží a koordinuje údržbu, obnovu a novou výsadbu městské
zeleně,
b) vybírá vhodná místa pro náhradní výsadbu, vybírá sadbový materiál,
dohlíží na provádění náhradní výsadby,
c) zajišťuje zpracování generelu zeleně na území města
Odpadové hospodářství
a) spolupracuje s dodavateli, kteří zajišťují provoz sběrného dvoru,
nakládání, s odpady města, deratizace, údržby vodních toků v majetku
nebo správě města a dětských hřišť,
b) nakládání s odpady na území města, třídění, provoz sběrného
dvora s poplatkovou agendou,
c) kontrola nakládání s odpady u právnických osob a fyzických osob
oprávněných k podnikání,
d) evidenční a výkazní činnost v oblasti odpadů,
e) provádí kontrolu a zajišťuje likvidaci černých skládek,
f) podílí se na přípravě a realizaci opatření Plánu odpadového
hospodářství,
3. připravuje obecně závazné vyhlášky města ve svěřené oblasti,
4. zajišťuje a koordinuje zasedání povodňové komise v případě
potřeby,
5. aktualizuje Povodňový plán,
6. zabezpečuje provoz a správu dětských hřišť, vybraných sportovišť a
městského mobiliáře v majetku města,
7. zabezpečuje poskytování informací o životním prostředí podle
zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve
znění pozdějších předpisů,
8. zabezpečuje spolupráci s orgány ochrany veřejného zdraví (krajská
hygienická stanice),
9. zpracovává a vede evidenci drobných sakrálních památek a válečných
hrobů na území města,
10. v oblasti ekologické výchovy spolupracuje s městskými institucemi,
zařízeními a místními organizacemi při ekologické výchově a osvětě,
publikační činnost a spolupráce s redakcí Staroměstských novin,
11. zajišťuje výkon celoplošné deratizace města,
12. ve spolupráci s městskou policií řeší problematiku odchytu a
přepravy zatoulaných psů,
13. přestupky – podle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za
přestupky a řízení o nich ve znění pozdějších právních
předpisů – projednává a rozhoduje ve věcech přestupků a jiných
správních deliktů ve všech případech, kdy je podle zvláštního zákona
věcně příslušný úřad, pokud tento organizační řád nestanoví
výslovně příslušnost jiné organizační jednotky úřadu, včetně
evidence těchto přestupků.
D. Oddělení přípravy a realizace investic:
Oddělení přípravy a realizace investic vykonává samostatnou působnost.
Připravuje a zabezpečuje realizaci investičních akcí města včetně
technického dozoru investora.
Příprava investic:
a) zabezpečuje přípravu projektových dokumentací včetně zajištění
vstupních podkladů, údajů, průzkumů, atd.,
b) připravuje a zabezpečuje investiční záměry staveb,
c) provádí výběr projektantů investičních akcí, připravuje a
zajišťuje uzavření smlouvy s vybranými zhotoviteli projektu, koordinuje a
zajišťuje postup projektových prací,
d) prověřování a zajišťování úplnosti investiční dokumentace,
posuzování projektů z hlediska realizovatelnosti,
e) projednává projektové dokumentace staveb s vlastníky pozemků ve věcech
technických, s dotčenými orgány a správci sítí,
f) zajišťuje zapracování připomínek účastníků stavebního řízení do
projektu,
g) zpracovává žádosti o územní rozhodnutí a stavební povolení,
h) připravuje a zabezpečuje podklady pro zadávání veřejných zakázek
malého rozsahu v oblasti své působnosti – projektová dokumentace,
položkový rozpočet stavby, soupis stavebních prací dodávek a služeb,
vzorový návrh smlouvy o dílo a předává jej oddělení tajemníka
k administraci,
i) připravuje a zabezpečuje podklady pro zadávání veřejných zakázek
v oblasti své působnosti v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek v platném znění – projektová
dokumentace, položkový rozpočet stavby, soupis stavebních prací dodávek a
služeb, vzorový návrh smlouvy o dílo a předává jej oddělení tajemníka
k administraci.
Realizace investic:
a) zajišťuje realizaci investičních akcí financovaných z rozpočtu
města, ze státních a evropských rozpočtů v souladu s pravidly
nastavenými v plánu investičních akcí a žádosti o dotaci,
b) provádí kontrolu prováděných stavebních prací pro město ve smyslu
technického dozoru investora, pokud tento není stanoven zvláštní
smlouvou,
c) připravuje podklady ze staveb pro pravidelné monitorovací zprávy
prováděné v době udržitelnosti projektu dle požadavků jednotlivých
dotačních titulů,
d) předání dokončené investice správci nebo uživateli, včetně její
zavedení do majetku města,
e) podílí se na přípravě rozpočtu a kontroluje proplácení faktur
u investic, kontroluje jejich rozpracovanost,
f) zastupuje město jako investora akcí dle rozpočtu,
g) při realizaci investičních akcí spolufinancovaných z poskytnutých
dotací v dostatečném předstihu informuje oddělení tajemníka o změnách
v projektu, dodatcích ke smlouvě o dílo atd. a předává podklady ke
změnám v projektu a faktury k žádostem o platbu.
Výkon technického dozoru investora:
a) seznámení se s podklady, podle kterých se připravuje realizace stavby,
obzvlášť s projektem, obsahem smluv, obsahem stavebního povolení a obsahem
podmínek výběrového/zadávacího řízení na dodavatele staveb,
b) protokolární odevzdání staveniště zhotovitelům,
c) dohled nad dodržováním podmínek stavebního povolení a opatření
stavebního dohledu po dobu realizace stavby,
d) příprava podkladů pro dodatky ke smlouvám o dílo, dodatky ke smlouvám
schvaluje rada města,
e) kontrola věcné a cenové správnosti a úplnosti oceňovacích podkladů a
faktur, jejich soulad s podmínkami uvedenými ve smlouvách,
f) spolupráce s projektantem zabezpečujícím autorský dozor při realizaci
díla,
g) sledování provádění předepsaných a dohodnutých zkoušek materiálů,
konstrukcí a prací, kontrolu jejich výsledků a vyžaduje doklady, které
prokazují kvalitu prováděných prací a dodávek (certifikáty, atesty,
protokoly apod.),
h) sledování vedení stavebních a montážních deníků v souladu
s podmínkami uvedenými v příslušných smlouvách,
i) kontrola postupu prací podle časového plánu stavby a ustanoveními smluv
a upozorňuje dodavatele na nedodržení termínů,
j) příprava podkladů pro odevzdání a převzetí stavby nebo její části,
účast na jednání o odevzdání a převzetí,
k) kontrola podkladů, které doloží zhotovitel k odevzdání a převzetí
dokončené stavby,
l) kontrola odstraňování vad a nedodělků zjištěných při
přebírání,
m) účast na kolaudačním řízení,
n) kontrola vyklizení staveniště dodavatelem.
Oddělení přípravy a realizace investic dále:
a) zpracovává návrh ročního plánu investičních akcí města, návrh je
podkladem pro stanovení rozpočtu města na daný rok, v němž je zohledněno
i čerpání dotací ze státních či evropských fondů,
b) zpracovává a aktualizuje minimálně 1 x ročně návrh investičních
akcí města na delší časové období,
c) projednání dodatků a změn projektu, které nezvyšují náklady
stavebního projektu nebo provozního souboru, neprodlužují lhůtu výstavby a
nezhoršují parametry stavby
d) projednání a schválení dodatků a změn projektu, které zvyšují nebo
snižují náklady stavebního projektu nebo provozního souboru, případně
prodlužují lhůtu výstavby v radě města,
e) koordinuje finanční zajišťování investic,
f) zodpovídá za dokonalé administrování všech investičních akcí,
g) vede agendu jednotlivých investičních akcí,
h) archivuje dokumentace investičních akcí a ostatních písemností na
oddělení včetně jejího předání do archivu v souladu se spisovým
řádem,
i) zabezpečuje potřebné podklady pro zápis nových staveb do katastru
nemovitostí a pro provedení souvisejících změn v majetkové a účetní
evidenci města,
j) poskytuje odbornou pomoc ostatním odborům městského úřadu a
příspěvkovým organizacím města v záležitostech souvisejících se
stavební činností objektů v majetku města,
k) provádí místní šetření ve věci stížností, připomínek místních
občanů v souvislosti s investičními akcemi města,
l) spolupracuje s osobami vykonávajícími stavební dozor nebo inženýrskou
činnost při stavebních akcích města,
m) zajišťuje odstraňování nedostatků v průběhu a po skončení
realizace staveb,
n) zpracovává statistické výkazy o investiční výstavbě.
II. V oblasti přenesené působnosti:
A. Na úseku dopravy, místních komunikací a veřejného
prostranství:
a) rozhoduje o zařazení pozemní komunikace do kategorie místních
komunikací a o vyřazení místní komunikace z této kategorie,
b) vykonává působnost silničního správního úřadu ve věcech místních
komunikací dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
v platném znění s výjimkou věcí, o kterých rozhoduje obecní úřad
obce s rozšířenou působností,
c) vydává rozhodnutí dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění později vydaných předpisů.
B. Na úseku životního prostředí (ŽP):
Vodní hospodářství
– vykonává státní správu dle zákona o vodách,
– zabezpečuje opatření k ochraně před povodněmi.
Odpadové hospodářství
– vykonává státní správu dle zákona o odpadech,
– provádí kontrolní řízení a metodickou pomoc u podnikatelských
subjektů.
Ochrana přírody a krajiny
– vykonává státní správu dle zákona o ochraně přírody a krajiny,
– povoluje kácení dřevin, ukládá náhradní výsadbu a vede přehled
pozemků vhodných k náhradní výsadbě,
– vyhlašuje památné stromy a jejich ochranná pásma,
– registruje významné krajinné prvky.
Rybářství
– vydává a eviduje rybářské lístky.
Úsek obecného stavebního úřadu
– vydává dle § 4 stavebního zákona závazná stanoviska.
Veterinární péče
– vykonává státní správu dle zákona o veterinární péči.
Rostlinolékařské péče
– vykonává státní správu dle zákona
o rostlinolékařské péči.